Konsumentverket har fått in hundratals anmälningar mot ett specifikt företag.
Konsumentverket har fått in hundratals anmälningar mot ett specifikt företag. - Foto: Janerik Henriksson/TT & Fredrik Sandberg/TT

Konsumentverket varnar kunder för företaget: ”Det är viktigt”

Den senaste tiden har antalet anmälningar mot företaget byMétis ökat hos Konsumentverket.
– Det är viktigt att läsa villkoren noga innan du godkänner något på nätet, säger Konsument Europas verksamhetsledare Nora Shoki till Nyheter24.


Du har säkerligen varit i tagen med att avsluta ett avtal, oavsett om det rör sig om mobilabonnemang, tv-kanaler eller elavtal. Ett företag som sett detta som en möjlighet att tjäna pengar är byMétis. 

Det nederländska företaget har nämligen som verksamhet att erbjuda dig att avsluta tjänster mot betalning. Dock har man på kort tid dragit på sig en rad anmälningar och klagomål, inte minst hos Konsumentverket. Hittills rör det sig om över 170 anmälningar och över 200 vägledningsärenden som myndigheten fått in.

Dyra varor "försvinner" från Sellpy – kunderna rasar: "Stöld"

Konsumentverket: Många känner sig vilseledda

En av orsakerna som en mängd kunder uppger är det faktum att man upplever att företaget profilerat sig som det företag kunden vill avsluta sitt avtal med utan att tydligt skriva kostnaden för tjänsten. 

Genom att erbjuda sig att avsluta kunders åtaganden hos andra företag tar man samtidigt ut en kostnad på 400 kronor per avslutad tjänst, något som många konsumenter känner inte har framgått.

I ett pressmeddelande har Nadia Boussaid Petersson, chef för Konsument Europa som är en del av Konsumentverket, berättat att det inte bara rör sig om svenska kunder som har liknande upplevelser.

– Vi ser att det inte enbart är svenska konsumenter som känner sig vilseledda av det här företaget. 

Ica-butikens kunder utsätts för bedragare: "Någon idiot"

Företaget byMétis tar ut en avgift som många anser sig inte ha fått information om. Foto: Jessica Gow/TT

byMétis svar på kritiken: "Vi förstår..."

När Nyheter24 väl kommer i kontakt med det nederländska företaget byMétis återkommer de med ett mejlsvar:

"Vi förstår att vissa kunder kan känna sig vilseledda, men vi vill försäkra dem om att vi gör allt vi kan för att göra prissättningen och villkoren för vår tjänst tydlig. För att göra en beställning på vår hemsida måste kunderna fylla i ett formulär och kryssa i alla rutor, varav en tydligt anger att det finns kostnader med och att beställningen inte kan återkallas". 

De förklarar även att när kunder skickat sin förfrågan till dem så har de fyllt i ett formulär där det framgår att man önskar att avbryta avtal med betalningsskyldighet gentemot byMétis.

Så gör du om du ska bestrida fakturan från byMétis

Om du anser att du har fått en faktura som inte stämmer så har du, enligt Konsumentverket, möjlighet att skriftligen bestrida fakturan med en förklaring till varför du anser att den är felaktig. 

I en intervju med Nyheter24 redogör Nora Shoki, verksamhetsledare på Konsument Europa, vilka rättigheter du som konsument har och vad du ska göra i händelse av att du vill bestrida kostnaden.

– Om du anser att den fakturan du fått är felaktig, då har du möjlighet att bestrida den. Man ska inte behöva betala för något om man anser att det gått till på ett felaktigt sätt, säger hon och tillägger:

– För att bestrida en faktura så ska du kontakta företaget, gärna skriftligen, exempelvis via mejl. Förklara att du inte tänker betala fakturan och varför du inte tänker göra det.

Shoki betonar vikten av att alltid läsa igenom villkoren, oavsett vad du gör på nätet.

– Det är viktigt att läsa villkoren noga innan du godkänner något på nätet. Kontrollera att du är inne på rätt webbplats om du vill säga upp ett medlemskap eller en prenumeration.

Bedragarnas sluga knep: Så kan du luras på Amazon och AliExpress

Om du tänker bestrida en faktura kan du göra det skriftligen. Foto: Daniella Backlund/SvD/TT

Postnord varnar kunder i hela landet

/
/