Slapvagn elbil
Att dra en stor släpvagn med en elbil fungerar utmärkt - Foto: Kia

Kan man dra släpvagn med elbil? Vi testar med Kia EV9

Går det att dra släpvagn med elbil? Gustaf Gripenlöf Karlberg har testat med nya Kia EV9, och resultatet är kanske inte det många förväntar sig.


För några år sedan var många elbilar inte designade för att dra släpvagn, och hade följaktligen löjligt låga dragvikter.

Detta har emellertid kommit att ändras på senare tid, men många hävdar ändå att elbilar inte duger som dragbilar.

Vi begav oss ut till Gillingebanan norr om Stockholm för att testa med nya Kia EV9.

Bra dragvikt, men kan kräva nytt körkort

Kia EV9 är en av de elbilar som har högst dragvikt på marknaden, och får dra hela 2 500 kilo.

Då bilen har en totalvikt på runt 3,2 ton krävs dock antingen ett B96- eller BE-körkort, för allt annat än ett lätt släp på upp till 750 kilo.

Med en tung elbil kan man behöva nytt körkort för att dra släp - Foto: Kia

Poängen med övningarna från Kias sida var således att belysa det faktum att många som vill dra släpvagn med en elbil kommer att behöva ta ett nytt körkort.

Ska du dra släp med elbil? Då kan du behöva ett nytt körkort

Elbil fantastisk i låga farter

Dagens övningar motsvarade i stort sett den första lektionen för ett B96- eller BE-körkort, vilket är de två körkort som tillåter en bilförare att dra tyngre släp bakom en personbil.

Det betyder ett fokus på backning runt kurvor och lågfartsmanövrering, och det är i dessa scenarion som elbilens stora fördel som dragbil ger sig tillkänna.

Att manövrera släp i låg fart är mer följsamt med elbil - Foto: Kia

Tack vare att elmotorerna levererar full effekt från noll, och att kraften levereras direkt och steglöst, blir ekipaget extremt lätt och följsamt att manövrera i låga farter.

Detta är särskilt praktiskt vid trånga backningsmanövrar med en tung trailer, och känns betydligt mer harmoniskt än med en manuell växellåda eller en modern dubbelkopplingslåda.

Vanliga felet kan döda din Volvo – så kontrollerar du bilen

Kia EV9 är en ypperlig dragbil

Även i högre farter visade sig Kia EV9 vara en ypperlig dragbil.

Tack vare det direkta vridmomentet samt att bilen väger runt tre ton så märkte man från bakom ratten knappt att man hade ett släp på runt 1,5 ton häktat på dragkroken.

Ett bra tips från körskolan var att den som ska dra stora släp ska undvika att välja digitala backspeglar på sin elbil. Dessa går nämligen inte att fästa husvagnsspeglar på.

Superlyxiga husbilen från Volvo: Kostar 30 miljoner

Räckvidden ett potentiellt problem

På en punkt har de som hävdar att elbilar är dåliga dragbilar emellertid rätt, och det är om man ofta kör långa sträckor med släp.

Tunga släpvagnar, som i regel inte är särskilt aerodynamiska, har en ganska dramatisk inverkan på räckvidden. Att komma åt att ladda vid gemene snabbladdare med en släpvagn kopplad är inte heller det lättaste.

Behöver man husvagnsspeglar ska man undvika digitala backspeglar - Foto: Kia

Ska man dra släp långa sträckor är därför en stor dieselmotor och en traditionell automatlåda med momentomvandlare det självklara valet.

För många som drar tunga släp handlar det emellertid inte om att man ska transportera sin minigrävare från Ystad till Haparanda mitt i vintern, utan snarare att man ska dra sin båt några mil från trädgården till sjösättningsrampen i milt vår- eller höstväder.

Drar man bara sin släpvagn relativt korta sträckor är räckvidden inte ett problem. I detta scenario är en lämplig elbil som Kia EV9 bland de trevligaste dragbilarna du kan få tag på – inte minst när släpet är tungt och det vankas knixig manövrering i låg fart.

Elbil i regn: Så mycket påverkas räckvidden

Bil